Pages

Friday, July 15, 2011

Kasih Allah & Kasih Sesama Manusia

Permulaan di pagi jumaat ini diharapakan lebih mendatangkan kebaikan daripada jumaat-jumaat yang sebelumnya. Amalan-amalan sunat yang dituntut dimulai dengan solat subuh berjemaah, sujud sajadah, solat dhuha, ibadah bersedekah, pergi awal ke masjid untuk bersolat jumaat..... dan diakhiri solat dengan solat witir insyaAllah akan di usahakan.

Daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah berfirman pada hari kiamat:

Allah : Wahai manusia, Aku sakit tetapi kamu tidak menjenguk - Ku.

Manusia : Bagaimana aku dapat menjenguk -Mu sedangkan Engkau Tuhan Semesta Alam?

Allah : Tahukah kamu bahawa hamba - Ku, fulan bin fulan sakit tetapi kamu tidak menjenguknya. Padahal seandainya kamu menjenguknya, nescaya kamu mendapati -Ku di sisinya. 

Wahai manusia, Aku minta makan kepadamu tetapi kamu tidak memberi makan kepada ku.

Manusia : Bagaimana aku dapat memberi makan kepada -Mu sedangkan Engkau Tuhan Semesta Alam?

Allah : Tidakkah kamu tahu bahawa hamba - Ku, fulan bin fulan meminta makan kepadamu, tetapi kamu tidak memberi makan kepadanya. Tahukah kamu, sekiranya kamu memberi makan kepadanya, nescaya kamu mendapat pahala di sisi - Ku.

Wahai manusia, Aku meminta minum daripadamu tetapi kamu tidak memberi minum kepadaku.

Manusia : Bagaimana aku boleh memberi minum -Mu sedangkan Engkau Tuhan Semesta Alam?

Allah : Tahukah kamu bahawa hamba - Ku, fulan bin fulan meminta minum daripadamu tetapi kamu tidak memberinya minum. Padahal seandainya kamu memberi minum kepadanya, nescaya kamu mendapati pahala di sisi -Ku." (Riwayat Muslim)

Sudahkah kita meng infaq' nikmat yang Allah berikan kepada kita pada hari ini?

0 comments:

Post a Comment

Halwa Telinga

 
Copyright 2009 Rimbunan Taqwa. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase