Pages

Monday, September 20, 2010

(K.K 16) Benteng Diri Menghadapi Tipu Daya Syaitan

Terkadang ku tidak sedar akan kesalahan diri. Ku alpa dengan dosa-dosa yang telah dilakukan. Ku lupa balasan yang sedia menanti dari Tuhan kepada hambanya yang zalim terhadap diri sendiri dan orang lain dan tidak segan melakukan maksiat kepadaMu, ya Tuhan. Maafkan kesalahan dan kejahilan ku.

K pernah mendengar tazkirah daripada ustaz-ustaz  semasa menuntut di IPT dahulu, orang yang beriman lebih diuji oleh Allah. Allah uji hambanya adalah untuk meningkatkan martabat keimananya. Adakah ku layak tergolong di dalam golongan orang-orang yang beriman?

Sebagai seorang yang masih waras, iman sebesar zarah, berfitrah diri agar menjauhkan diri daripada kebinasaan, kita meyakini bahawa setiap amal buat kita diperhatikan oleh Allah, dicatit setiap pekerjaan oleh dua malaikat yang setia disisi kita. Kita juga percaya, musuh sejak nabi Adam a.s sentiasa cuba merosakkan iman kita, membawa kita kearah kebinasaan.

"Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?"(Yassin, 36:62).

Usaha untuk membentengkan diri daripada godaan bisikan syaitan perlu bagi memastikan kita terselamat dari siksaan api neraka Allah dan mendapat kebahagiaan hidup didunia dan diakhirat. Antara amalan yang boleh dilakukan ialah:-

1. Mengambil wuduk

Rasulullah s.a.w bersabda : " sifat marah itu dari syaitan.Syaitan dicipta dari api.Satu-satunya benda yang boleh memadamkan api hanyalah air.Oleh yang demikian, jika seseorang daripada kamu marah, maka hendaklah segera mengambil wudhu' { HR Abu Daud - sahih }
 
Nabi Muhammad SAW juga pernah berpesan tiga langkah mengatasi rasa marah. Pertama, mengawal lidah iaitu berdiam diri dan mengubah posisi (misalnya, jika berdiri hendaklah duduk), mengambil wuduk dan beristighfar serta membaca al-Quran.

2. Membaca Bismillah 

Rasulullah s.a.w bersabda : " Jika seseorang masuk ke dalam rumah lalu berzikir kepada Allah ( membaca basmallah ) menjelang memasukinya dan ketika hendak makan, maka syaitan berkata; aku tidak dapat tidur dan makan bersamamu.Jika masuk ke rumah tanpa didahului berzikir kepada Allah ( membaca basmallah ) semasa ingin memasukinya, syaitan berkata; aku akan tidur bersamamu.Jika tidak berzikir kapada Allah ( membaca basmallah ) menjelang makan, syaitan berkata; aku akan tidur dan makan bersamamu " { HR Muslim }

 3. Membaca Ta'aawuz

Apabila salah seorang daripada kita membaca ayat al-Qur'an, maka hendaklah dimulakan dengan membaca kalimah taawwuz, iaitu suatu lafaz untuk mengingatkan diri kita sendiri agar tidak terpesong fikiran daripada memahami al-Qur'an.

Dan sebagai kebiasaannya, urusan memesongkan fikiran dan niat ini banyak sekali terkait dengan bisikan syaitan. Hal ini sesuai sekali dengan saranan daripada Allah s.w.t sendiri sebagai yang termaktub di dalam al-Qur'an.

"Maka apabila kamu membaca Al-Qur'an, maka hendaklah kamu memohon perlindungan kepada Allah dari syaitan yang terkutuk." (An-Nahl: 98). 

Diriwayatkan daripada Uthman bin Abi al-As katanya :Dia telah pergi menemui Rasulullah s.a.w lalu berkata;Wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan menghampiriku di antara daku dan solatku serta bacaanku.Dia menggangguku.Rasulullah s.a.w lalu bersabda: ( Itulah Syaitan yang dipanggil dengan nama Khanzab.Sekiranya kamu merasai kehadirannya mohon berlindunglah kamu dengan Allah daripadanya dan ludah ke arah kiri sebanyak tiga kali) Dia berkata;Aku melakukan seperti yang disuruh nabi s.a.w dan Allah telah menjauhkan syaitan itu dariku.

4. Membaca Ayat Kursi

Dari Anas bin Malik r.a. berkata, "Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila seseorang dari umatku membaca ayat Kursi 12 kali, kemudian dia berwuduk dan mengerjakan solat subuh, nescaya Allah akan menjaganya dari kejahatan syaitan dan darjatnya sama dengan orang yang membaca seluruh al-Qur'an sebanyak tiga kali, dan pada hari kiamat ia akan diberi mahkota dari cahaya yang menyinari semua penghuni dunia." 

maksud ayat kursi: Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).

5. Membaca Surah al-Baqarah

Diriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a katanya :Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu menjadikan rumah kamu seperti kubur.Sesungguhnya syaitan tidak memasuki rumah-rumah yang dibacakan padanya surah al-Baqarah.
 
Diriwayatkan daripada al-Nu’man bin Basyir katanya, Nabi s.a.w.bersabda : Sesungguhnya Allah telah menulis kitab 2000 tahun sebelum menciptakan makhluk. Diturunkan dua ayat daripadanya diakhir surah al-Baqarah. Jika tidak dibaca kedua-duanya didalam rumah melebihi 3 hari akan didekati syaitan.

6. Sujud selepas membaca ayat sajjadah

“Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila seorang anak Adam itu membaca ayat sajadah lalu sujud maka syaitan akan menjauhkan diri dengan menangis dan berkata,wahai celakanya dia. dalam riwayat lain wahai celakanya aku- Anak Adam telah diperintah agar sujud maka dia sujud lalu baginya syurga sedangkan aku diperintahkan agar bersujud tetapi aku enggan dan bagiku neraka”

7. Berada didalami rumah sebelum waktu hampir malam

Dari Jabir r. : dari nabi saw , beliau bersabda : “ Apabila hari telah malam atau mulai malam, laranglah anak-anakmu di luar, kerana sesungguhnya syaitan berkeliaran pada waktu itu. Apabila lewat waktu isyak, suruhlah mereka tidur dan tutuplah pintumu dan sebutlah nama Allah. Padamkanlah lampu dan sebutlah nama Allah, tutuplah bejanamu ( bekas makanan ) dan sebutlah nama Allah, biarpun engkau letakkan saja barang sesuatu di atasnya”.

8. Tahan Menguap

Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi saw, beliau bersabda : “ Menguap itu dari syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah ditahannya sedapat mungkin. Sesungguhnya jika seseorang kamu mengatakan “ ha” lantaran tertawa , tertawalah syaitan.


9.  Membersihkan Hidung 

Apabila seseorang daripada kamu

bangun daripada tidurnya, lalu dia berwuduk, maka hendaklah menyemburkan air dari hidung
membersihkan )hidungnya) tiga kali , kerana sesungguhnya syaitan bermalam pada lubang
hidungnya”.


10. Perbanyakkan Berdoa 

Dari Abu Hurairah r.a. : Nabi saw bersabda : Apabila kamu mendengar kokok ayam, maka pohonlah beroleh kurnia kepada Tuhan, kerana sesungguhnya ia melihat malaikat. Apabila kamu mendengar bunyi( ringkik) keldai, maka mohonlah perlindungan kepada Tuhan dari bahaya syaitan, kerana sesungguhnya ia melihat syaitan. 

Semoga kita diberi Allah kekuatan untuk melawan godaan syaitan. " Aku berlindung diri kepada Allah daripada bisikan godaan syaitan yang direjam"
 
sumber: 
http://www.scribd.com/doc/13622626/Menjauhi-godaan-syaitan-ed
http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=18139&Itemid=99999999
http://bahrulilmi.blogspot.com/2010/07/perisai-kita.html 

1 comments:

Anonymous said...

=O hehe dasyat benor nguapnyer badak air tuh

Post a Comment

Halwa Telinga

 
Copyright 2009 Rimbunan Taqwa. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase