Pages

Monday, October 11, 2010

(JSM 1) Janji Seorang Muslim

Kepada Siapa Aku Berjanji? Bilakah Aku Berjanji? Apakah Janjiku? Adakah Aku Mentaati atau Memungkiri Janji-janji Tesebut?

Kerana tidak peduli siapa pun manusia itu, orang kaya atau miskin, orang senang atau susah, orang berpangkat atau jelata. pemimpin atau yang dipimpin, raja atau rakyat tanpa kecuali; harus mengakui bahawa pada dasarnya semua umat manusia yang lahir kedunia dengan izin Allah itu selalu ingi selamat didunia dan di akhirat kelak. Dan satu hal yang pasti, manusia akan kembali ke tempat asal dari mana manusia itu datang. Cepat atau lambat. Manusia pasti akan pulang.

Kerana itu alangkah baiknya jika kita, manusia memiliki bekalan yang cukup, bekal yang menghantar manusia kearah keselamatan didunia dan akhirat, kerana pada waktunya kelak tiap-tiap diri manusia itu akan diminta pertanggungjawabkan atas seluruh perbuatannya didunia dimana tanggungjawab itu tidak boleh ditimpakan kepada orang lain.

Dan satu hal yang mesti di ingat bagi Allah yang Maha Pencipta dan Maha Menguasai itu, semua manusia adalah sama. Yang membezakan tiap-tiap diri manusia adalah amal ibadahnya, yang jika memenuhi syarat, akan membawanya kepada kebahagiaan didunia mahupun di akhirat kelak.

Buku Janji Seorang Muslim karangan Naseer Ahmad, K perolehi di kedai Buku Jaffar Rawas, Kota Bharu. MasyaAllah, isi kandungannya amat baik untuk hamba yang ingin mendekatkan diri kepada Khalid nya.

Jangan terkejut dengan harganya iaitu RM2.00 sahaja. Mungkin kita tidak sedar akan kesalahan yang telah dilakukan, dengan harapanan Allah ampunkan dosa-dosa kita yang telah lalu.

Kandungannya membincangkan method bagi memenuhi janji pada Allah, amal perbuatan yang mendekatkan diri kepada Allah dan kisah nasihat nabi Muhammad s.aw kepada umatnya tidak kira lelaki mahupun perempuan.

" sesungguhnya, kami ciptakan manusia dengan setitis mani yang bercampur yang kami hendak mengujinya (perintah dan larangan) kerana itu kami jadikan ia mendengar dan melihat"(al-insan ayat:2)

Alangkah cemerlangnya kita sekiranya mendapat redha dan kasih sayang Allah. teguran dan nasihat amat ku dambakan agar menjadi insan yang taat akan perintahnya. semoga Allah memberi bimbingan kepada insan yang mengharapkan syurgaMu Allah...

0 comments:

Post a Comment

Halwa Telinga

 
Copyright 2009 Rimbunan Taqwa. Powered by Blogger
Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase